روستای گوگ تپه خالصه

رسم رسومات محلی گوگ تپه خالصه

رسم رسومات محلی گوگ تپه خالصه

نگاهی بر مناسبتهای ملی, مذهبی,فرهنگی ،اجتماعی، سنتی و.... روستای تاریخی گوگ تپه خالصه از گذشته تا حال

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

عید قربان   

عیدی است که انسانهای آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می اندازد. قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیاء و اولیای خدا می دهد. این پدر توحید و بت شکن جهان , به ما و همه انسانها آموخت که ... عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید. و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید.دین خدا را و عدل الهی را برپا کنید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی و قربانگاه عاشقان است. و محل نشر توحید و نفی شرک, که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است.
عید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که یاد آور زیباترین نمونه تعبّد انسان در برابر خداوند متعال است.
عید قربان, عید فداکاری, ایثار, قربانی,اخلاص و عشق است فدا کردن فرزند دلبند خود را در راه خدا, امتحانی الهی برای حضرت ابراهیم(ع) بود که عید قربان یاد آور آن است. اسلام نیز خواسته است که مسلمانان هر سال عید قربان را جشن گیرند تا این اصول و ارزشهای الهی را همواره مدّ نظر داشته باشند و همواره برای تبعیت از دستورات خداوند و کسب رضای الهی آماده هر گونه ایثار و فدا کاری باشند. قربانی کردن گوسفند چه از سوی حاجیان در منا و چه از سوی غیر حاجیان, تکریم آن حماسه معنوی و ایثار عظیم ابراهیم و اسماعیل است. که به «مسلخ عشق» رفتند و سربلند, خاطره آن اخلاص و عشق شکوهمند خود را در یادها جاودان نمودند.عید سعید قربان فرصت بسیار خوبی است تا مومنان, با انجام عبادات(ضمن بهره وری از فیوضات الهی) به پروردگار خویش تقرب یابند.از اعمال مستحب دیگر در این روز, قربانی کردن و تناول از گوشت قربانی است و دعای شریف ندبه و همچنین دعای مخصوص امام سجاد قرائت شود و شایسته است در این روز بدون آنکه وقت خود را به بطالت بگذرانیم با انجام این اعمال مورد رحمت و عنایت پروردگار خویش قرار بگیریم.عید قربان،جشن رهائی از اسارت نفس و شکوفائی ایمان و یقین ،عید سر سپردگی وبندگی ،بستری برای ساختن مفهوم عبودیت و بندگی،با قربانی و صدقات و احساسش ،عید نزدیک شدن دلها به قرب الهی بر همه مسلمانان و اهالی محترم گوگ تپه خالصه و اساتید،دبیران, معلمان, کارمندان  و تمامی بزرگواران  مبارک باد.

نویسنده:اسماعیل عبادی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۰۹:۳۷
اسماعیل عبادی

:
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنی چند با دوستان وعلاقمندان به شبیه خوانی وتعزیه خوانی گوگ تپه :
این تعزیه خوانی احیای فرهنگ حسینی در سطح جامعه است. و هدف والای امام حسین از قیام عاشورا احیای معروف, درستی, صداقت اسلام ناب محمدی بوده است. تعزیه ما به معنای همدردی , سوگواری ,تسلیت و برپا شدن مراسم عزاداری به یادبود درگذشتگان است ولی در شکل نمایش ، ریشه مراسم یاد کرد شهادت امام حسین(ع) در ایام محرم دارد همه ی دست اندرکاران تعزیه خوانی از تعزیه گردان و تعزیه خوان و بانیان تعزیه گرفته تا خادمان و تماشاچیان مجالس تعزیه ، شرکت در سوگ سالار شهیدان و ذکر مصیبت و افشاندن اشک در ماتم شهادت او و آلام اهل بیتش را تلاشی در پالودن گرد معصیت از چهره ی جان و سبک کردن بار گناه و تزکیه ی نفس و ذخیره کردن اجر معنوی و ثواب اخروی می پنداریم . هر ساله مردم گوگ تپه با حضور در مجالس تعزیه خوانی و موییدن و گریستن در سوگ امام حسین (ع) و شهیدان کربلا و نالیدن در غم به اسیری بردن اهل بیت امام (ع) پیوند خود را با مذهب پدران و نیاکانشان استوار می کنند و از ثواب ذکر مصیبت و گریه در عزای حسین توشه ای معنوی برای سفر آخرت خود فراهم می آورند. مردم گوگ تپه با اهدای نیروی کارخود و عرضه ی خدمت رایگان و پرداخت اعانه و نذریانه در مجالس تعزیه خوانی زمینه ای آرمانی برای توسل به نیروهای مقدس دینی فراهم می کنند . از این طریق با نیروهای قدسی و پیروی از جهان مادی ، رابطه ای روحانی برقرار می کنند و از آن ها در فایق آمدن بر تکنیک ها و ناکامی ها و برآورده شدن حاجات و شفای بیماری ها استعانت می جویند. نمایش واقعه ی کربلا و تقلید و تکرار شهادت و مصایب انبیا و اولیا در محرم هر سال اثری آرام بخش بر احساس مردم گوگ تپه می گذارد . مردم با مشاهده ی درد و رنج های امام و شهیدانشان در کربلا احساس یأس و ناامیدی را ازخود دور می کنند و درد و رنج های زندگی خود را خرد و تحمل پذیر می یابند.متن تعزیه خوانی گوگ تپه نمونه بارزی از متون تعزیه ترکی بوده و امیدواریم شاهد اعتلا و ارتقای بهتر هنر تعزیه خوانی گوگ تپه خالصه باشیم.دریافت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۲۰:۰۹
اسماعیل عبادی

بدون حب وبغض در حال حاضر با تمهیدات مدیریت مدبرانه  و با عقیده ای پاک و به دور از ریا  برای تعزیه خوانی گوگ تپه زحمات بسیاری کشیده شده  است و کیفیت تعزیه خیلی بهتر شده واوج گرفته است, بعنوان یک خادم کوچک من عقیده خودم را عرض میکنم این مردم هستند که به ما بها میدهند . وباید به این مردم احترام گذاشت بطوریکه  در جاهای دیگر, دوستان ومردم میگویند:مگر آنجا المپیک تعزیه هست انجا همه امکانات هست و جناب اقای آزادی ومجموعه شان وهیئت امنا حسینیه تعزیه خوانی شهید شکوری زحمت  بسیاری میکشند تا تعزیه خوانی به نحو ممکن خوانده میشود اما من معتقدم که بهتر از این هم  میتواند خوانده شود. ببینید جوانان خوش ذوق و با استعداد الان در گوگ تپه  زیاد هستند که با توجه به استعدادشان و از طرفی  امکان دسترسی به انواع گروه هها و کانالهای تعزیه خوانی اساتید بزرگ امکان پرورش آنها وجود دارد. پس حیف است که بعضی از بهترین مهره های تعزیه گوگ تپه  نباشند. کسانی هستند که  باید از آنها استقبال شود وما نباید سد راه باشیم وراه را مسدود کنیم بعضی از جوانان ما علامه های تعزیه هستند وبزرگان  تعزیه کار ما برای نسل جدید وجوانها خوب کار کنند  فرقی نمی کند از  قسمت  موزیک ، اشقیا خوانها ، اولیا خوانها همه را باید به نوعی هرسال به تعداد مناسب در کنار خود آموزش بدهند. تا جذب شوند وبیایند واول کارهای کوچک اجرا کنند که هم اینها بعقیده من تشویق بشوند وهم کم کم شناخته شوند. انشاالله خدا به استادان تعزیه  خوانی گوگ تپه عمر بدهد ، اما بعد از انها چه کسی میخواهد جای انها را پر کند ؟؟ بالاخره همین جوانها هستند وحق اینهاست که بیایند وباشند اول در حد نقشهای کوچک وبعدا نقش های بزرگتر ایفای نقش کنند . باید این دریچه برای همه باز باشد .  تعزیه را وتعزیه خوانی گوگ تپه را مختص به افراد خاص ندانیم . من شخصا دست همه شان را میبوسم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۴۳
اسماعیل عبادی
هرکسی که نرم است از او زندگی و برکت به بار می آید.
حیات زمین و زندگی زندگان، به نام خدا، از ابر آغاز شد، زیرا به آب است.
و نرم تر از ابر ، نور است ...
انسانی که نرم است مثل ابر پر برکت است.
او مجرایی است برای رساندن روزی دیگران پس روزی خود او روان
اسماعیل عبادی
هرکسی که نرم است از او زندگی و برکت به بار می آید.
حیات زمین و زندگی زندگان، به نام خدا، از ابر آغاز شد، زیرا به آب است.
و نرم تر از ابر ، نور است ...
انسانی که نرم است مثل ابر پر برکت است.
او مجرایی است برای رساندن روزی دیگران پس روزی خود او روان و جاریست ...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۴۱
اسماعیل عبادی

عید قربان عیدی است که انسانهای آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می اندازد. قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیاء و اولیای خدا می دهد. این پدر توحید و بت شکن جهان , به ما و همه انسانها آموخت که ... عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید. و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید.دین خدا را و عدل الهی را برپا کنید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی و قربانگاه عاشقان است. و محل نشر توحید و نفی شرک, که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است.
عید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که یاد آور زیباترین نمونه تعبّد انسان در برابر خداوند متعال است.
عید قربان, عید فداکاری, ایثار, قربانی,اخلاص و عشق است فدا کردن فرزند دلبند خود را در راه خدا, امتحانی الهی برای حضرت ابراهیم(ع) بود که عید قربان یاد آور آن است. اسلام نیز خواسته است که مسلمانان هر سال عید قربان را جشن گیرند تا این اصول و ارزشهای الهی را همواره مدّ نظر داشته باشند و همواره برای تبعیت از دستورات خداوند و کسب رضای الهی آماده هر گونه ایثار و فدا کاری باشند. قربانی کردن گوسفند چه از سوی حاجیان در منا و چه از سوی غیر حاجیان, تکریم آن حماسه معنوی و ایثار عظیم ابراهیم و اسماعیل است. که به «مسلخ عشق» رفتند و سربلند, خاطره آن اخلاص و عشق شکوهمند خود را در یادها جاودان نمودند.عید سعید قربان فرصت بسیار خوبی است تا مومنان, با انجام عبادات(ضمن بهره وری از فیوضات الهی) به پروردگار خویش تقرب یابند.از اعمال مستحب دیگر در این روز, قربانی کردن و تناول از گوشت قربانی است و دعای شریف ندبه و همچنین دعای مخصوص امام سجاد قرائت شود و شایسته است در این روز بدون آنکه وقت خود را به بطالت بگذرانیم با انجام این اعمال مورد رحمت و عنایت پروردگار خویش قرار بگیریم.
اسماعیل عبادی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۳۹
اسماعیل عبادی